21930 SAL DeadwoodXO carousel v2 1 900

Salsa Deadwood SUS przedstawiana jest jako pierwszy na świecie twentyniner z pełną amortyzacją na kołach 29+. Osobiście nie mam innej wiedzy, więc się przychylam i dzielę się opinią ;)

Artur Drzymkowski

Do powstania SUSa, niewątpliwie przyczynił się projekt (również pierwszego na świecie ;) w pełni bujanego fatbike - Bucksaw. Teraz wykorzystując zdobyte doświadczenie zbudowali rower "przygodowy", pojazd do robienia długich dystansów w trudnym terenie, efektywny i oczywiście efektowny. Przedni trójkąt ramy wykonany został w włókien węglowych, tylny z aluminium 6066-T6. Oś tylnego koła jest w standardzie 148x12 mm. Tarcza tylnego hamulca od 140 do 180 mm. Suport pod PressFit 41x92 mm. Jedno mocowanie pod koszyk na bidon. W proponowanych przez producenta specyfikacjach, zastosowane są napędy 1x11, ale możliwe jest również zastosowanie mechanizmu z dwoma tarczami 36/24 Boost.

Krótko mówiąc, nowa papryczka jest na wskroś nowoczesna...a przy okazji po prostu piękna (choć to naturalnie bardzo subiektywna opinia). Projektanci Salsy zdążyli nas jednak przyzwyczaić do faktu, iż baboli i gniotów nie wypuszczają na światło dzienne ;)

Geometria

SizeSMMDLGXL
Recommended Rider Height 168–175cm 175–183cm 183–190cm 190cm–UP
A. Toptube Effective 590.2mm 610.2mm 630.2mm 650.2mm
B. Seat Tube Length 407mm 457mm 508mm 559mm
C. Headtube Angle 68.0° 68.0° 68.0° 68.0°
D. Seat Tube Angle 73.4° 73.4° 73.4° 73.4°
E. BB Drop 45mm 45mm 45mm 45mm
F. Chainstay Length 449mm 449mm 449mm 449mm
G. Headtube Length 100mm 110mm 110mm 120mm
H. Fork Length 521mm 521mm 521mm 521mm
J. Fork Offset 51mm 51mm 51mm 51mm
K. Wheelbase 1137.9mm 1158.9mm 1178.9mm 1199.9mm
M. Stack 605.6mm 614.9mm 614.9mm 624.2mm
N. Reach 410.2mm 427.4mm 447.4mm 464.7mm
P. Standover 739.5mm 761.1mm 783.3mm 800.9mm

Powyższą tabelkę czytać należy mając na uwadze: brak uwzględnionego SAGu, amortyzator o skoku 100 mm oraz 3" opony (767 mm).

Czy tak zestrojony rower ma w ogóle rację bytu w dzisiejszych czasach? Cóż, Salsa zna się na swojej robocie i skoro uznali, że Deadwood jest potrzebny ludziom, to zaiste tak być musi. Co więcej, projektanci odwalili kawał dobrej roboty tworząc prawdziwego ścieżkowca na wielkich kołach 29+. Liczby potrafią mylić, ale w tym przypadku nie ma wątpliwości, iż gruboskórny full sprawi swojemu właścicielowi niesamowitą frajdę na krętych ścieżkach. Krótki ogon, długa górna rura i wyważony "reach" - to musi "samo jechać".

Salsa Deadwood RedSalsa Split Pivot Deadwood 1Choć nie dane nam było osobiście dosiąść tego byczka (i pewnie nigdy nie będzie), to z pierwszych relacji, testów wynika jasno, że Salsa Deadwood zaskakuje niedowiarków, a miłośników "29erów na plusie" utwierdza w przekonaniu, że "29+" nie umarło. Deadwood to nie maratonowy ścigacz, rozpędzenie go wymaga większego nakładu siły. Ale jak już zacznie się toczyć, to wielkie koła same jadą...(to akurat możemy potwierdzić - gdyż jednego 29era na plusie mieliśmy okazję onegdaj testować).

Salsa Split Pivot DeadwoodNie można zapomnieć o głównym daniu - czyli pełnym zawieszeniu Split Pivot. Niby tylko 90mm skoku, w dzisiejszych czasach totalny minimalizm. Tylko że tu mamy pół-tłuste papucie dodające z miejsca parę milimetrów więcej i niwelujące konieczność zwiększonego skoku. Sama zawiecha Split Pivot jest już bardzo dobrze oblatanym systemem, choć tu trzeba było dopasować parametry do objętości i realnej wielkości kół. Nie ma co szukać dziury w całym - akurat ten system bujania ogarnia znakomicie powszechnie znane bolączki.

Salsa Deadwood Headtube

Specyfikacje

Półtłusty Deadwood Sus dostępny jest w trzech specyfikacjach:

Deadwood 29+ X01 EAGLE

Deadwood 29+ XT1x11

Deadwood 29+ GX1

Rama
Rama Deadwood Carbon
Widelec RockShox Pike RC 100mm
Kolor Tan
Tylni amortyzator RockShox Monarch RT3 w/ Debonair
Rama
Rama Deadwood Carbon
Widelec RockShox Pike RC 100mm
Kolor Orange
Tylni amortyzator RockShox Monarch RT3 w/ Debonair
Rama
Rama Deadwood Carbon
Widelec RockShox Yari 100mm
Kolor Green
Tylni amortyzator RockShox Monarch RT3 w/ Debonair
Napęd
Przerzutka przednia n/a
Przerzutka tylnia SRAM XO1 Eagle
Kaseta SRAM XO1 Eagle 10-50t
Łańcuch SRAM 12spd Eagle
Mechanizm korbowy SRAM X1 Carbon Eagle
Napęd
Przerzutka przednia n/a
Przerzutka tylnia Shimano XT
Kaseta Shimano XT 11-46t
Łańcuch Shimano HG601-11
Mechanizm korbowy Race Face Aeffect, 30T Direct Mount
Manetki Shimano XT
Hamulce Shimano Deore XT brakes, Shimano SLX rotors, 180mm F 180mm R
Napęd
Przerzutka przednia n/a
Przerzutka tylnia SRAM GX1
Kaseta SRAM GX1 11-42T
Łańcuch SRAM 1110
Mechanizm korbowy SRAM GX 1200
Manetki SRAM GX1
Hamulce SRAM Level T, Centerline 180mm F 180mm R
Komponenty
Stery Cane Creek 40
Wspornik kierownicy Salsa Guide Trail
Kierownica Salsa Rustler Carbon
Chwyty Salsa Backcountry Lock-On
Seatpost RockShox Reverb Stealth
Siodło WTB Volt Pro
Komponenty
Stery Cane Creek 40
Wspornik kierownicy Salsa Guide Trail
Kierownica Salsa Rustler
Chwyty Salsa Backcountry Lock-On
Seatpost RockShox Reverb Stealth
Siodło WTB Volt Race
Komponenty
Stery Cane Creek 40
Wspornik kierownicy Salsa Guide Trail
Kierownica Salsa Rustler
Chwyty Salsa Backcountry Lock-On
Seatpost HL SP-218
Siodło WTB Volt Comp
Koła
Przednie DTSwiss 350 110 Boost 32h, WTB Asym i35 Tubeless Ready Rim, 2.0/1.8mm butted spokes, brass nipples
Tylne DTSwiss 350 148 Boost 32h, WTB Asym i35 Tubeless Ready Rim, 2.0/1.8mm butted spokes, brass nipples
Opony WTB Ranger 29x3.0, Light Casing, Tubeless Ready
Koła
Przednie DT Swiss 370 110 Boost 32h, WTB Asym i35 Tubeless Ready Rim, 2.0/1.8mm butted spokes, brass nipples
Tylne DT Swiss 370 148 Boost 32h, WTB Asym i35 Tubeless Ready Rim, 2.0/1.8mm butted spokes, brass nipples
Opony WTB Ranger 29x3.0, Light Casing, Tubeless-ready
Koła
Przednie DT Swiss 370 110 Boost 32h, WTB Scraper i35 Tubeless Ready Rim, 2.0/1.8mm butted spokes, brass nipples
Tylne DT Swiss 370 148 Boost 32h, WTB Scraper i35 Tubeless Ready Rim, 2.0/1.8mm butted spokes, brass nipples
Opony WTB Ranger 29x3.0, Light Casing, Tubeless-ready
Waga: 14,03 kg
Cena: 5999 $
Rama: 2499 $
Waga: 15,05 kg
Cena: 4499 $
Waga: 15,05 kg
Cena: 3799 $

Jak widać w powyższej tabelce nowe 3" gumy od WTB, o których wypominaliśmy niedawno, już znalazły zastosowanie w realnej konstrukcji :). Z pierwszych komentarzy...WTB powinno wypuścić agresywniejszego paputka, jeśli marzycie o naprawdę wysokich lotach i pewnych lądowaniach.

Gdyby tylko Salsa kosztowała deko mniej...ale to temat jak zwykle dla rządzących...może by tak "1000+", albo "Rower dla rodziny"

Źródło: https://www.singletracks.comhttp://salsacycles.com

Zdjęcia: M